...

jak wypromowac gabinet

Mamy już prosperujący gabinet kosmetyczny, przychodzą do nas klienci, ale mimo wszystko zdarzają się miesiące, kiedy chętnych na zabiegi jest mniej albo konkurencja w mieście rośnie i tracimy naszą klientelę. Jak zapobiec zmniejszonemu popytowi na zabiegi albo jak zdobyć szersze grono zadowolonych klientów? 

Oczywiście podstawą naszego sukcesu jesteśmy my sami i nasz profesjonalizm, tak więc bez wiedzy popartej dyplomami/certyfikatami jak i doświadczenia, które budujemy z każdym miesiącem naszej pracy, nie ma mowy o powodzeniu w biznesie kosmetycznym.
Kolejnymi czynnikami wpływającymi na rozwój naszego salonu jest umiejętne podejście do klienta, intuicyjne wyczuwanie jego potrzeb, nastrojów, dopasowanie rozmowy do charakteru naszego gościa. Nie możemy zapominać o tonie głosu, gdy odbieramy telefon, uprzejmości podczas podejmowania klienta przy recepcji. Ważne są takie detale, jak proponowanie czegoś do picia czy udostępnianie prasy, aby umilić czas oczekującym na zabieg.

W pracy w usługach takich jak salon kosmetyczny, fryzjerski czy inne zawsze będziemy mieli do czynienia z mniej lub bardziej „trudnymi” klientami, dlatego warto poczytać o tym, jak reagować w różnych sytuacjach konfliktowych, jak uspokajać niezadowolonych klientów i jak sprawić, żeby mimo wszystko wyszli od nas z poczuciem, że staraliśmy się zrobić wszystko, aby czuł się u nas dobrze. Czasem dobrze posłuchać rad starszych koleżanek lub spróbować wczuć się w rolę samego klienta.Oprócz naszych umiejętności i odpowiednim podejściu do klienta, potrzebujemy uszczknąć trochę wiedzy z zakresu marketingu i promocji, dlatego przedstawiamy poniżej możliwe formy promocji gabinetu, które przy systematycznym działaniu mogą przynieść nam rzesze nowych, zadowolonych i lojalnych klientów.

Własna strona internetowa

Funpage na Facebooku

Ulotki

Ogłoszenia na lokalnych portalach

Oferty na portalach promocyjnych typu Grupon

Programy lojalnościowe

Spotkania/ wykłady ze specjalistą

Mailing/Newsletter

A więc po kolei:

1. Strona internetowa
To niezbędny element naszej pracy w XXI w., gdyż ponad połowa naszych klientów wyszukuje usług właśnie przez Internet. Strona internetowa może przerażać, jeśli nie jesteśmy obyci „technologicznie”, ale tutaj z pomocą przyjdą nam firmy, które projektują strony internetowe typu – Wizytówki. Taka strona nie jest skomplikowana technicznie i potem łatwo możemy ją edytować sami. Koszt wykonania strony internetowej zależy od firmy, którą wybierzemy i lokalnego rynku. Projektując stronę internetową pamiętajmy, że powinna być funkcjonalna, łatwa w obsłudze, przejrzysta dla odbiorcy i estetyczna.

Pamiętajmy, że strona internetowa jest naszą wizytówką i jeśli będzie pstrokata, mało czytelna, to odbiorca będzie miał takie same wrażenie o nas i naszych zabiegach. Ograniczmy zatem ilość kolorów, użytych czcionek i zdjęć do minimum, aby odbiorca łatwo mógł skupić się na treści ( czyli naszej ofercie) i łatwo odnalazł ważne informacje o kontakcie z nami.

Menu strony powinno być proste, utwórzmy zakładkę:  
„O nas”, żeby przedstawić się potencjalnemu klientowi, 
„Zabiegi”, gdzie opiszemy krótko co oferujemy i w jakiej cenie oraz na jakich sprzętach i kosmetykach pracujemy
„Kontakt”, adres, wszystkie informacje o dojeździe do nas (można dołączyć mapkę), numery telefonu, godziny otwarcia, formy płatności, adres mailowy (może być formularz kontaktowy).
Jeśli zdecydujemy się dodać również zakładkę "Aktualności", którą szczerze polecamy, to pamiętajcie, żeby pisać na bieżąco co się u Was dzieje, co nowego w Waszej ofercie, co za sprzęt dokupiłyście, czy zmieniają się godziny otwarcia ze względu na sezon urlopowy itp.

Pamiętajcie, żeby sprawdzać własną stronę regularnie, żeby sprawdzić czy wszystko się poprawnie wyświetla, czy nie ma błędów w formularzu kontaktowym czy zgadzają się dane kontaktowe, czy zdjęcia wyświetlają się poprawnie.

Jeśli chodzi o zdjęcia, to zadbajcie o to, żeby nie były rozciągnięte albo źle przycięte. Unikajcie zamieszczania treści na zdjęciach (zwłaszcza informacji kontaktowych), gdyż utrudnia to skopiowanie szybko np. numeru telefonu czy adresu mailowego.

KOSZT:  „Ceny stron internetowych wahają się od 50 złotych do 25.000 złotych. Tak duża rozbieżność podyktowana jest kilkoma czynnikami:

  • funkcjonalnością tworzonej strony,
  • profesjonalizmem wykonawcy,
  • czasem wykonania - niekiedy.”

(źródło: http://sukcesstrony.pl/ile-kosztuje-strona-internetowa-cennik)

2. Fanpage na facebooku

Jest teraz niemal nieodzownym elementem promocji połączonym z naszą stroną internetową. Może też funkcjonować na początek zanim dorobimy się własnej strony internetowej. Tutaj musimy poświęcić znacznie więcej czasu, czyli przypominać swoim klientom o sobie:funpage firmowy

- pisać ciekawostki z dziedziny kosmetologii
- opisywać nowości zabiegowe,
- aktualne promocje cenowe,
- pakiety zabiegowe,
- zapraszać na wydarzenia kosmetologiczne (targi kosmetyczne w naszym regionie, może wykład jakiegoś specjalisty (czasem można połączyć tematy związane z żywieniem, które wpływa na zdrowie i kondycję naszej skóry)
- opisać nowy sprzęt w gabinecie
- może zrobić fotorelację z prezentacją pracowników
- konkursy z nagrodami
- wstawiać galerię efektów naszych prac (np. jeśli ktoś się specjalizuje w manicure czy pedicure)
- wszelkie aktualności związane z godzinami otwarcia, zmianie numeru telefonu itd.

Aby zadbać o poprawne formaty wpisów na Facebooku, możemy skorzystać z darmowych programów typu canva.com, które pomagają samodzielnie stworzyć banery dedykowane rozmiarem właśnie pod FB. Jest to o tyle dobre rozwiązanie, że umożliwia nam przez chwilę zabawić się w grafika i stworzyć profesjonalne banery z treścią i zdjęciami.
Pamiętajmy przy okazji posiadania strony czy fanpage’a, żeby wykorzystywać sezonowość pewnych zabiegów i promować to, co akurat jest na topie i pomocne dla skóry w danym okresie.
Istnieje także możliwość wykorzystania płatnych reklam na FB, gdzie docieramy z ofertą do szerszego grona odbiorców. Mamy dość bogatą możliwość kierowania reklam do osób w konkretnym przedziale wiekowym, odpowiedniej płci, stanu cywilnego, zainteresowań czy geolokalizacji.

3. Ulotki

Ulotki są bardzo pomocnym narzędziem promocyjnym zwłaszcza, jeśli mamy nowo otwarty gabinet w okolicy i chcemy przedstawić się okolicznym mieszkańcom. Przy okazji drukowania ulotek nie zapominajmy podobnie jak w przypadku strony o przejrzystej i estetycznej formie (jest to nasza wizytówka), niezbędnych informacjach dotyczących adresu, formach kontaktu, godzinach pracy. Warto tutaj umieścić link do strony ( jeśli ją już mamy) oraz do funpage’a na Facebooku.
Jeśli chcemy zbadać skuteczność ulotki, to może warto wydrukować na niej kupon rabatowy, dzięki któremu przyciągniemy klientów i tym samym będziemy wiedziały, ile osób zachęciliśmy ulotką do naszych usług.

KOSZT: dla ok. 1000 sztuk – ok. 70 zł brutto

4. Ogłoszenia na lokalnych portalach

Jest to opcja godna uwagi zwłaszcza dla gabinetów w niedużych miejscowościach, gdzie lokalna społeczność dość aktywnie odwiedza tego typu portale. Tutaj możemy ogłaszać się albo w formie zwykłej wizytówki albo profesjonalnego banneru kierującego do naszej strony internetowej. Forma jest dowolna

- można reklamować aktualne promocje
- nowo otwarty gabinet
- nowe zabiegi
- nową siedzibę

I tutaj nie zapominajmy o przejrzystości i estetyce projektu. Aby móc skutecznie zbadać efektywność takiej formy reklamy, zamieśćmy podobnie jak na ulotce kupon rabatowy. To nam pozwoli ocenić, ile osób trafiło do nas zachęcone naszą reklamą.
Jeśli jesteśmy trochę bardziej zaawansowani w dziedzinie stron internetowych, warto zainstalować na stronie internetowej Google Analytics – narzędzie do mierzenia ruchu na stronie, kto nas odwiedził, skąd, ile przebywał na stronie, co go zainteresowało. Ten program umożliwia także monitoring skuteczności reklam typu bannery na portalach.
Wówczas możemy do linka podpiąć specjalny kod, dzięki któremu będziemy dokładnie wiedzieć, ile osób kliknęło w banner na portalu, na którym się ogłaszaliśmy. Często same portale oferują statystyki kliknięć, ale warto mieć też swoje własne dane.

KOSZT: od 500 zł/m-c

5. Zakupy grupowe typu - mydeal.pl, groupon.pl, cuppon.pl

Jest to dość popularny sposób promocji w branży kosmetycznej. Sporo gabinetów oferuje zabiegi po obniżonej cenie. Jest to dobra metoda na przyciągnięcie nowych klientów do gabinetu. Oferty są ograniczone czasowo i ilościowo, dlatego użytkowników takich portali przyciąga możliwość zdobycia czegoś „w promocji”.zakupy grupowe

„Obecnie wszystkie serwisy z zakupami grupowymi oferują vouchery na określoną kwotę lub usługę o wyznaczonej cenie do wykorzystania w określonych dniach u partnera z co najmniej 50% zniżką. Firmy zakładają, że oferując dużą zniżkę przyciągną stałych klientów (np. siłownie), zapełnią lokale w „martwych” dniach (teatry) albo przy okazji sprzedadzą jeszcze coś (np. napoje do tańszego obiadu w restauracjach).” (źródło: http://magazynt3.pl/jak-dziala-groupon-i-inne-serwisy-ze-znizkami/)

6. Programy lojalnościowe, karty stałego klienta czy systemy poleceń

Możemy w naszym gabinecie stworzyć albo kartę stałego klienta, która upoważnia do rabatów na zabiegi albo kartę na punkty, gdzie po uzbieraniu określonej liczby punktów (np.9) dziesiąty zabieg jest gratis. W przypadku drobnych zabiegów wystarczy 4 punkty a piąty punkt to zabieg gratis.
W systemie poleceń proponujemy klientowi, aby polecił nasz salon innej osobie i jeśli ta osoba przyjdzie do nas, to nasz stały klient dostaje albo dodatkowe punkty albo zniżkę na określone usługi.

7. Spotkania ze specjalistą / wykłady

Możemy w naszym salonie organizować dla naszych klientek albo pokazy nowości zabiegowych albo pokazy kosmetyków. Możemy także pokusić się o zaproszenie do gabinetu specjalisty w dziedzinie kosmetologii czy może dietetyki?? Często sami z rozmów z klientami wiemy, czym się interesują i co mogłoby ich zainteresować. Warto zareklamować jakieś zabiegi połączone z pokazami dedykowane seniorom / w klubach fitness /  w klubach dla młodych mam / w dużych firmach oferując np.masaże relaksacyjne po konkurencyjnych cenach albo z rabatami.

wyklad ze specjalistą

8. Mailing/Newsletter

Warto przy okazji obługi każdego klienta zapisać jego dane oraz poprosić o adres mailowy. 

przyklady newsletterow

Taka baza danych adresów e-mailowych umożliwia nam przesyłanie klientom raz w miesiącu czy 2 razy w miesiącu informacji o aktualnych promocjach, nowych zabiegach czy kosmetykach. Warto w takich mailach pokazywać także zdjęcia z udanych makijaży, manicure czy pedicure, opisywać modne w danym sezonie trendy, zalecane zabiegi. To pozwoli nam podtrzymać więź z klientem, przekonać go do skorzystania z naszej oferty. Jeśli mamy dużą bazę klientów warto poszukać programów do wysyłania newsletterów, które mają dużą bazę  przykładowych kreacji maili, które możemy wykorzystać i dogodne metody rozliczania np. tylko za ilość odbiorców, do których został wysłany mail. Za pomocą newslettera możemy złożyć klientom życzenia na Święta, na Dzień Kobiet czy nawet imieninowe.